آیا پلوپز و آرام پز را می شناسید؟ آیا می دانید تفاوت این دو دستگاه چیست؟ تفاوت پلوپز و آرام پز چیست؟ کدام دستگاه را بخریم؟ و ... پلوپز و آرام پز از جمله وسایلی هستند که به پخت آسانتر کمک می کنند و همچنین بسیار پرطرفدار هستند. قبلا در مورد بهترین برند پلوپز مقاله ای نوشته بودیم و بهترین مدل ها و برندهای روز را شرح داده بودیم. داده ایم اما اکنون در این مقاله قصد داریم به سوالات مکرری که در ابتدا مطرح کردیم پاسخ دهیم. شاید خیلی ها فکر کنند که این دو دستگاه شبیه هم هستند، اما در واقع پلوپز و آرام پز هر کدام تفاوت هایی با هم دارند که در اینجا قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم و کاربرد هر کدام را شرح دهیم.

کاربرد پلوپز چیست؟

غذای هر کس به ذائقه شخصی او بستگی دارد و این چیزی است که برای هرکسی متفاوت است و هرکسی ذائقه خودش را دارد، مثلا خیلی ها هستند که برنج قهوه ای را به برنج دم پز ترجیح می دهند. اما متاسفانه مشکل اینجاست که برنج کته بسیار خوشمزه است و در مدت زمان کوتاهی قابل تهیه است اما شکل آن برای مهمانی ها و مجالس با استفاده از پلوپز مناسب نیست. می توان بهترین برنج کته را با کیفیت بالاتر و همچنین با ظاهری زیبا تهیه کرد

کاربرد آرام پز چیست؟

خب حالا بریم سراغ بررسی آرام پزها تا متوجه تفاوت پلوپز و آرام پز بشیم. فرض کنید شما یک خانم شاغل هستید و نمی توانید تمام وقت خود را صرف آشپزی کنید و مرتب به آن سر بزنید. در این زمان به وسیله ای نیاز دارید که غذا را به آرامی و با ملایمت بپزد و تا رسیدن به خانه بتوانید غذای لذیذی تهیه کنید.

در واقع آرام پزها دارای عناصری هستند که به آرامی گرما را به دیواره های داخلی دستگاه منتقل می کنند و دما را افزایش می دهند، به همین دلیل وقتی غذای خود را مانند خورش یا گوشت را در آرام پز قرار می دهید بر اساس حرارت موجود دیوار، آرام پز البته آرام پزها دما را در حد متوسط ​​نگه می دارند و به نقطه جوش نمی رسند تا آب غذا تمام نشود و غذا حالت آبدار خود را حفظ کند. فاکتور یکی از تفاوت های اصلی پلوپز و آرام پز است. حتی برای مصرف برق کمتر می توانید از شب تا صبح که جزو ساعات کم مصرف هستند غذای خود را در آرام پزها تهیه کنید.

البته نکته مهم در اینجا این است که هیچ نوع غذایی را بدون آرام پز نمی توان تهیه کرد، مثلاً حبوبات در آرام پزها خوب تهیه نمی شوند و یا نمی توان انتظار داشت که از صبح مواد آماده شود. آن را در آرام پز قرار دهید و بعد از چند ساعت منتظر یک سوپ خوب و جا افتاده باشید.

تفاوت پلوپز و آرام پز

برای پخت پلو می توان از پلوپز استفاده کرد اما برای غذاهایی که باید جا بیفتد مانند خورشت، گوشت و ... از آرام پز بهتر است استفاده کنید چراکه در آرام پزها آب غذا حفظ می شود اما پلوپزها اینطور نیستند. برخی از پلوپزها قابلیت بخارپز شدن را دارند یا می توانید در آنها کیک درست کنید. امروزه آرام پزهایی به بازار عرضه شده اند که قابلیت اتصال به وای فای و گوشی را دارند که از راه دور قابل کنترل هستند. چند مدل پلوپز در بازار وجود دارد که عملکرد آرام پز دارند. با خرید این نوع دستگاه می توانید با یک تیر دو نشان بزنید هم آرام پز داشته باشید هم پلوپز. البته هنگام خرید پلوپز حتما به این مسئله دقت کنید که برندی را که انتخاب می کنید حتما نمایندگی تعمیرات پلوپز را در شهر شما داشته باشد تا در هنگام مشکل بتوانید از آنها کمک بگیرید .

شباهت پلوپز و آرام پز

قصد داریم علاوه بر بررسی تفاوت پلوپزها و آرام پزها، شباهت های آنها را نیز بررسی کنیم. هر دوی این دو وسیله برای پخت و پز استفاده می شوند و با برق کار می کنند. از دیگر شباهت های پلوپز و آرام پز می توان به مدل های آن ها اشاره کرد که دارای تایمر و تنظیمات هستند. این امکان وجود دارد که برخی از مدل های آنها قابلیت بخاردهی داشته باشند و البته بستگی به برندی که خریداری می کنید نیز دارد.

پلوپز بهتر است یا آرام پز؟

انتخاب بین این دو دستگاه بستگی به نوع مصرف و کار شما دارد اما اگر شاغل هستید توصیه ما این است که هر دوی این دستگاه ها را خریداری کنید و یا حتی می توانید سراغ پلوپزی بروید که قابلیت کند پز را دارد.

چه غذاهایی را می توان با آرام پز تهیه کرد؟

با استفاده از آرام پز می توانید از غذاهایی مانند گوشت، خورش و ... استفاده کنید اما باید مراقب باشید که در هنگام پخت درب آرام پز را باز نکنید.

پلوپز با عملکرد آرام پز بخرم یا نه؟

درست است که برخی از پلوپزها عملکرد آرام پز دارند، اما با این وجود بهتر است این دو دستگاه را جداگانه خریداری کنید.