ته دیگ جزئی از برنج و یکی از غذاهای خاص ایران است که در کشورهای دیگر موجود نیست. ته دیگ جزء جدانشدنی و بسیار پرطرفدار سفره های ایرانی است و برای اکثر افراد جزء مهم و خوشمزه پلو است که می توان آن را از مواد مختلفی مانند نان، سیب زمینی، تخمه و ... تهیه کرد.در مهمانی های خانوادگی درست کردن چای کباب برنده منحصر به فرد آشپزی شماست. پس اگر بلد نیستید یک کباب تابه خوشمزه درست کنید اما می خواهید این کار را انجام دهید، با ما همراه باشید تا طرز تهیه کباب تابه ای را به شما آموزش دهیم و به شما یاد بدهیم که چگونه از چسبیدن ته دیگ به ظرف جلوگیری کنیم.

تاریخچه ته دیگ

از نظر تعریف ته دیگ قسمتی از برنج است که به ته دیگ می چسبد و کاملا سرخ می شود. تفت دادن ته دیگ به عوامل مختلفی از جمله نوع قابلمه و میزان روغن مصرفی برای ته دیگ و همچنین نوع قابلمه و حرارت اجاق گاز بستگی دارد.

در ایران سابقه تولید ته دیگ به دوره مظفرالدین شاه قاجار برمی گردد که خادمان خانه ها شکم خود را از پس مانده های آشپزخانه پر می کردند. به این ترتیب، یک روز پادشاه می شنود که خدمتکاران در آشپزخانه با هم دعوا می کنند. مظفرالدین شاه قاجار پس از پیگیری دستور داد مقداری ته دیگ را نزد او ببرند که پس از خوردن ته دیگ بسیار خوشحال شد و سپس دستور داد ته دیگ را به عنوان پیش غذا نزد او ببرند. به این ترتیب تهیه ته دیگ بخشی از فرهنگ ایرانیان شد و امروز می بینید که آشپزهای ماهر ایرانی با مواد مختلف ته دیگ عالی تهیه می کنند. علاوه بر این، اکثر رستوران های سنتی با غذاهای خود ته دیگ را نیز سرو می کنند که بسیار پرطرفدار است.

مطالعه کنید: طرز تهیه خورشت قیمه در پلوپز

روش تهیه ته دیگ سیب زمینی

برای اینکه از روش های نچسب برای تهیه پایه سیب زمینی با طعم و رنگ بهتر استفاده کنید، پس از برش سیب زمینی، دو طرف آن را تفت داده و کمی زعفران دم کرده به آن اضافه کنید. مقدار کمی نمک اضافه کنید و مطمئن باشید با این روش ته دیگ به برنج نمی چسبد و خوش رنگ و خوشمزه می شود. البته برای دم کشیدن برنج و داشتن ته دیگ خوب نباید شعله را کم کنید. بهتر است قابلمه ای که استفاده می کنید نچسب باشد تا ته دیگ یکدست شود.

همچنین تغییرات ساده در همان غذای تکراری می تواند به شما حس تنوع بدهد و لزومی ندارد که همیشه یک غذا را به یک شکل تهیه کنید. اگر می خواهید این بار غذای شما کمی متفاوت باشد، می توانید سیب زمینی را رنده کنید، سپس نمک، فلفل و زعفران را اضافه کنید و مخلوط کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید، روغن را داغ کنید و سیب زمینی ها را کف قابلمه بگذارید و با قاشق کاملا صاف کنید.

حدود یک دقیقه صبر کنید و با دسته قابلمه را بلند کنید و روغن را کمی داخل قابلمه حرکت دهید تا کاملا روی سیب زمینی حرکت کند سپس برنج آبکش شده را روی آن بریزید و در قابلمه را بگذارید تا برنج پخته شود. بعد از 10 دقیقه حرارت را کم کنید. تا ته قابلمه کم کم برشته شود.

روش تهیه ته دیگ نان

راحت ترین و سریع ترین ته دیگ برای برنج ایرانی ته دیگ نان است، این ته دیگ برای انواع پلو و پلو مخلوط و ساده قابل استفاده است. ته دیگ جزء جدانشدنی و پرطرفدار سفره های ایرانی است و در رستوران های سنتی همیشه تکه ای از ته دیگ کنار غذا قرار می گیرد. برای تهیه ته ظرف باید بدانید که چگونه از چسبیدن آن به کف تابه جلوگیری کنید

برای تهیه ته دیگ نان لواش بهتر است از قابلمه های نچسب مانند تفلون و چدن استفاده کنید.

برای برداشتن ته دیگ از قابلمه استیل و روی دقت کنید که ته دیگ کاملا برشته شده و قطعات آن نرم نباشد، قبل از گذاشتن نان، قابلمه باید داغ و روغن آن داغ باشد.

بعد از آماده شدن برنج، قابلمه را در آب سرد قرار دهید تا ته دیگ از ته دیگ جدا شود.

برای تهیه ته دیگ نان لواش فرقی نمی کند نان خشک باشد یا نرم

اگر می خواهید ته ظرف لواش برشته و خوش طعم باشد، باید از مخلوط کره و روغن استفاده کنید.

ابتدا قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود سپس مخلوط کره و روغن را داخل قابلمه داغ بریزید و بگذارید تا روغن نیز داغ شود.

نسبت مخلوط روغن و کره 3:1 است (یعنی به ازای 3 قاشق روغن 1 قاشق کره اضافه کنید)

برای قابلمه ای که گنجایش حدود 5 پیمانه برنج دارد، 3 قاشق غذاخوری روغن را با 1 قاشق غذاخوری کره (قاشق اندازه گیری) مخلوط کنید.

وقتی تکه های نان را کف قابلمه می گذارید، حرارت باید برای مدت کوتاهی زیاد باشد تا نان شکل خودش را بگیرد، سپس حرارت را کم کرده و برنج را روی نان بریزید.

برنج را روی حرارت ملایم بپزید تا ته دیگ نسوزد و آماده برشته شدن و خوش رنگ باشد.

سپس تکه های نان را ته قابلمه طوری بچینید که بین تکه ها فاصله نداشته باشد و کف قابلمه به خوبی پوشانده شود.

اگر می خواهید برنج را مدت بیشتری روی حرارت نگه دارید (مثلاً برای مهمانی ها یا بعداً غذا سرو می شود)، حتماً از توری فلزی زیر قابلمه استفاده کنید تا ته دیگ نسوزد. .

اگر بعد از آماده شدن برنج قابلمه را از روی حرارت بردارید اما سرو نکنید و قابلمه را کنار بگذارید، ته قابلمه نرم می شود و دیگر کباب ته دیگ را که تازه بیرون آورده اید، ندارد. از گلدان

اگر نان لواش استفاده شده نازک و خشک است، می توانید دو لایه نان را روی هم قرار دهید.

اگر برنج روی حرارت ملایم پخته شود و قبل از گذاشتن نان، قابلمه و مخلوط روغن و کره داغ باشد، می توان ته دیگ را از قابلمه جدا کرد.

چیکار کنیم ته دیگ به ته پلوپز نچسبد؟

خیلی ها برای تهیه ته دیگ خوش رنگ و خوش فرم ترجیح می دهند برنج را در پلوپز بپزند اما ممکن است برنج به پلوپز بچسبد و خوب از آب بیرون نیاید که احتمالا مشکل از دیگ پلوپز  یا اتصالات پلوپز است که باید نزد تعمیرکاران تعمیرات پلوپز بروید و آن را درست کنید. اما محلول ها برای جلوگیری از چسبیدن ته دیگ به شما کمک می کند ته دیگ کاملی ایجاد کنید. پلوپز تشکیل می شود.

مطالعه کنید: تعمیر پلوپز در خانه

اگر برنج خود را در پلوپز می پزید، حتماً به آن روغن اضافه کنید و هنگام برگرداندن برنج از قابلمه، ته و بیرون قابلمه را کمی آب سرد بریزید و سپس آن را برگردانید.

برای ته دیگ طلایی و برشته شده باید مطمئن باشید که ته دیگ به اندازه کافی روغن وجود دارد زیرا ته دیگ روغن را جذب می کند و در حین تفت دادن روغن کم می شود. پس ابتدا از مقدار کافی روغن مطمئن شوید.

با استفاده از قلم مو مقداری زعفران دم کرده روی نان بمالید و نان را کف قابلمه قرار دهید. سپس حرارت را ملایم و یکنواخت کنید تا شعله به طور یکنواخت به تمام سطح قابلمه برسد. بعد از داغ شدن قابلمه و بالا آمدن بخار در آن حرارت را کم کرده و مدت زیادی روی حرارت قرار می دهیم تا ته قابلمه برشته شود.

برای تهیه ته دیگ سیب زمینی و چغندر باید روغن را خوب داغ کنید و سیب زمینی یا چغندر خلال شده را در ته قابلمه قرار دهید و کمی نمک اضافه کنید و وقتی سیب زمینی داغ شد طرف دیگر را برگردانید. با این کار برنج آبکش شده به ته دیگ نمی چسبد! حالا برنج را ته قابلمه بریزید و بجوشانید و روی حرارت ملایم قرار دهید

برای برشته شدن و طلایی شدن ته قابلمه به مقدار کافی روغن و زعفران نیاز دارید و باید قابلمه را به مدت طولانی روی حرارت ملایم قرار دهید. می توانید ته قابلمه را با خلال پسته، زرشک، گل زعفران، خلال پرتقال و ... تزئین شده بپوشانید البته می توانید از مقداری برنج زعفرانی نیز برای تزیین استفاده کنید یا کمی کنجد ته قابلمه قرار دهید تا بچسبد.