با توجه به تنوع زیاد پلوپزهای موجود در بازار، قبل از خرید این دستگاه باید نکات اساسی را در نظر داشته باشید تا خریدی مطمئن داشته باشید. بنابراین در این قسمت مروری بر 5 نکته ضروری قبل از خرید پلوپز خواهیم داشت.

1. توجه به ظرفیت و اندازه پلوپز

به طور کلی ظرفیت پلوپزها در واحدهای مختلفی اعم از لیتری، پوندی، لیوانی و ... سنجیده می شود اما یک پلوپز مناسب خانواده شما چقدر باید ظرفیت داشته باشد؟ در این زمینه بهتر است ابتدا همه چیز را به یک واحد مانند یک فنجان تبدیل کنید. به طور کلی، یک فنجان برنج نپخته تقریباً به اندازه دو فنجان برنج پخته شده محصول می دهد. بنابراین با توجه به این موضوع می توان چنین در نظر گرفت که:

 1 پوند = حدود 2.5 فنجان برنج نپخته

  1 لیتر = حدود 4.2 فنجان برنج نپخته

  1 لیوان = 4 فنجان برنج نپخته

پلوپزهای کوچک یا تک نفره ظرفیت دو تا سه فنجان برنج خام را دارند که چهار تا شش فنجان برنج پخته به دست می آید. بنابراین بسته به میزان وعده غذایی شما می توان دو تا سه وعده غذایی با این دستگاه تهیه کرد. در این میان پرطرفدارترین پلوپزها (مدل های استاندارد) ظرفیت دو تا سه فنجان برنج خام را دارند. لازم به ذکر است که می توانید پلوپزهای بزرگتری را پیدا کنید که 10، 20 یا حتی 30 فنجان برنج نپخته را در خود جای می دهند.

2. توجه به امکانات و قابلیت های پلوپز

هر پلوپز ممکن است تنظیمات مختلفی داشته باشد که به شما امکان می دهد برنج را دقیقاً همانطور که دوست دارید تهیه کنید. از محبوب ترین ویژگی های پلوپزها می توان به قابلیت گرم کردن و پخت برنج سفید و برنج طلایی اشاره کرد. همچنین بسیاری از پلوپزها تنظیماتی برای پخت غذاهای مختلف مانند سوپ دارند. علاوه بر این گزینه‌ها، پلوپزهای گران‌تر ممکن است تنظیماتی مانند پیش‌شست و برنج یا برنج نیمه طلایی داشته باشند. بنابراین در هنگام خرید به امکانات و تنظیمات آن با توجه به بودجه خود توجه کنید.

3. بررسی نوع دبگ داخلی

به طور کلی برای دیگ داخلی پلوپز سه گزینه وجود دارد که شامل مدل های نچسب، سرامیکی، استیل ضد زنگ و سفالی می باشد. بنابراین در هنگام خرید باید به نوع دیگ نیز توجه کرد.

قابلمه های نچسب

همانطور که احتمالاً می توانید حدس بزنید، قابلمه های نچسب در پلوپزها بسیار محبوب هستند، زیرا تمیز کردن آن ها فوق العاده آسان است. در واقع روکش نچسب این مدل قابلمه ها از چسبیدن برنج به ته و کناره قابلمه جلوگیری می کند. البته به تجربه می توان اذعان داشت که ضعف اصلی پلوپزهای نچسب این است که روکش آن به مرور زمان از بین می رود. بنابراین به طور طبیعی، در برخی موارد، اگر پوشش نچسب به برنج شما نفوذ کند، می تواند خطرناک باشد. در همین راستا، به یاد داشته باشید که اگر پوشش نچسب آن از بین رفت، ممکن است زمان تعویض پلوپزتان فرا رسیده باشد.

مطالعه کنید: طرز تهیه ته دیگ در پلوپز

قابلمه های سرامیکی

پلوپزها با قابلمه های سرامیکی می توانند برنج شما را تا حد امکان به طور یکنواخت بپزند، اما به مراقبت دقیق نیاز دارند تا نشکنند.

قابلمه های سرامیکی در پلوپز کاملا بی خطر هستند. بنابراین لازم نیست نگران از دست دادن پوشش داخلی آنها یا نشت مواد سمی باشید. قابلمه های سرامیکی گرما را به خوبی هدایت می کنند و برنج شما را به طور یکنواخت گرم می کنند. با توجه به این خاصیت، اکثر پلوپزهای سرامیکی با پخت ناهمواری مواجه نمی شوند. اما در عین حال باید بدانید که مدل های سرامیکی به راحتی می شکنند. علاوه بر این، قیمت آنها نسبت به مدل های دیگر گران تر است.

قابلمه های استیل ضد زنگ

فولاد ضد زنگ یک انتخاب محبوب برای قابلمه داخلی پلوپز شما است. زیرا محصولی بسیار بادوام و ارزان است. علاوه بر این، شما می توانید تقریباً هر چیزی را در یک قابلمه فولادی ضد زنگ بپزید. از طرفی عیب اصلی این است که این محصولات نمی توانند برنج را به طور یکنواخت بپزند. همچنین، فولاد ضد زنگ به راحتی فرو می‌رود یا خراش می‌یابد، اما مانند دیگ سرامیکی نمی‌شکند.

دیگ های سفالی

وجود یک دیگ سفالی در داخل پلوپز ممکن است کمی مضحک به نظر برسد. اما جالب است بدانید که واقعا کار می کند! سفال نیز مانند سرامیک 100% طبیعی و دوستدار محیط زیست است. گرما را به خوبی هدایت می کند و برنج شما را به طور یکنواخت می پزد. ناگفته نماند که ظروف سفالی گرما را برای مدت طولانی حفظ می کنند. بنابراین اگر در حین خرید با چنین گزینه هایی مواجه شدید، می توانید به آن ها اعتماد کنید و آن را انتخابی مناسب بدانید.

مطالعه کنید: پلوپز بهتر است یا زودپز

4. توجه به برند پلوپز

هنگام خرید هر محصولی، مهم است که برند را در نظر داشته باشید. در واقع، شما باید به دنبال یک برند معتبر باشید که به تولید لوازم آشپزخانه معتبر معروف باشد. در این میان برندهای معروف آمریکایی پیشگام هستند و شامل برندهایی مانند همیلتون بیچ، بلک اند دکر و آروما می شود. چندین شرکت ژاپنی از جمله توشیبا و زجیروشی نیز محصولات باکیفیتی تولید می کنند که می توانند گزینه های خوبی باشند. البته علاوه بر این برندهای خارجی، خرید گلوله برنج از برند معروف پارس خزر نیز گزینه ای مقرون به صرفه و باکیفیت است که قابل تامل است.

5. گارانتی پلوپز

قبل از خرید پلوپز، بهتر است گارانتی دستگاه را بررسی کنید و ببینید چه کاری انجام می دهد و چه چیزی را پوشش نمی دهد. اگر 100% مطمئن نیستید که محصول مورد نظر سال ها برای شما کار می کند، وجود گارانتی می تواند مایه نجات و امید باشد و راه را برای تعمیرات پلوپز راحتر می کند.